Jak to często bywa, co za dużo to niezdrowo. Jest to prawdą oczywiście również w przypadku herbaty. Pomimo, że herbata jest ceniona od tysięcy lat ze względu na swój smak oraz właściwości lecznicze, picie zbyt dużej ilości herbaty może przynieść efekty uboczne. Zbyt duża ilość herbaty to zazwyczaj ponad 6 filiżanek dziennie, aczkolwiek każdy powinien samodzielnie określić właściwą sobie granicę. Większość efektów ubocznych spowodowanych działaniem herbaty jest konsekwencją spożycia kofeiny. Poniżej znajdziesz najczęściej występujące efekty uboczne.

  • Kofeina: napoje i przekąski zawierające kofeinę mogą zwiększyć wydzielanie kwasów żołądkowych i większe odczuwanie symptomów wrzodów żołądkowych. Kofeina znana jest również z tego, że przyspiesza rytm serca i zwiększa ciśnienie krwi. Cukrzycy powinni ograniczyć konsumpcję kofeiny, jako że powoduje ona zwiększanie poziomu zawartości cukru we krwi. Należy podkreślić, że herbata zawiera znacznie mniej kofeiny niż kawa. Przeciętnie herbata zawiera od 1/2 do 1/3 mniej kofeiny niż kawa. Należy pamiętać, że herbata bezkofeinowa nie jest całkowicie pozbawiona kofeiny. Zawiera jej śladowe ilości.
  • Fluorek: Fluorek był zawsze uważany za bardzo istotny dla zdrowia zębów. Dodaje się go do wody pitnej. Obecnie fluorek jest łączony z obniżoną funkcją tarczycy w chorobie Alzheimera, zwiększoną podatnością na złamania, zapaleniami stawów i gorszym samopoczuciem. Herbata może być źródłem dużej ilości fluorku, ponieważ liście herbaty akumulują fluorek z zanieczyszczonej gleby i powietrza w stopniu największym pośród roślin jadalnych. Ważne jest dlatego, żeby spożywać herbatę organiczną – posiadającą certyfikaty uprawy ekologicznej, najlepiej uprawianej w Japonii, a nie w niektórych zanieczyszczonych obszarach Chin. Herbaty bezkofeinowe zawierają więcej fluorka, niż standardowe. Może być to spowodowane poziomem zwartości fluorka w wodzie stosowanej w procesie dekafeinacji herbaty.
  • Tanina: Tanina daje herbacie właściwości zdrowotne pozwalające prawdopodobnie zapobiegać nowotworom, chorobom serca i udarom. Tanina w herbacie może potencjalnie obniżyć skłonność organizmu do przyswajania żelaza. Stwierdzono, że preparaty zawierające żelazo i wapń popijane zieloną herbatą nie rozpuszczają się do końca. Jeśli nie masz niedoborów żelaza, nie musisz się tym martwić, zwłaszcza, jeśli odżywiasz się zdrowo.

Należy podkreślić, że powyższe efekty uboczne związane z kofeiną, fluorkiem i taniną są bardzo rzadko spotykane – głównie w przypadkach, gdy istotnie przekroczysz dzienną dawkę konsumpcji herbaty. Rekomenduje się nie spożywać więcej niż 6 filiżanek herbaty dziennie. Delikatna i dobrej jakości zielona herbata w ilości umiarkowanej nikomu nie powinna zaszkodzić.