Herbatę matcha i L-Teanina – co je łączy ze sobą ? Jeśli weźmiemy pod uwagę wiele korzyści zdrowotnych, które oferuje herbata matcha, to ostatni wzrost popularności herbaty matcha wśród entuzjastów i profesjonalistów w dziedzinie zdrowia nie jest zaskoczeniem. Spośród tych zalet, chcielibyśmy poświęcić trochę czasu na szczegółowe omówienie jednej z nich, jakim jest naturalny zastrzyk energii, który daje herbata matcha.

Co to jest L-Teanina ?

L-Teanina jest aminokwasem naturalnie występującym w roślinie Camellia Sinensis (herbata) i to właśnie ona nadaje matchy lekko słodkie nuty. W porównaniu do wszystkich innych herbat, mówi się, że zielona herbata ma największą ilość L-Teaniny, a w kategorii zielonej herbaty, Matcha ma najwyższe stężenie. Tu znajdziesz porównanie indeksu ORAC: kliknij w link.

Skąd bierze się L-Teanina w matchy ?

Herbata matcha zawiera L-Teaninę dzięki procesowi wzrostu w cieniu, któremu jest poddawana. Na około miesiąc przed zbiorami, pola herbaciane okrywane są specjalnymi zacieniającymi płachtami, które blokują około 90% bezpośredniego światła słonecznego. Proces ten łagodzi fotosyntezę w liściach, co pozwala na zachowanie L-Theaniny i innych aminokwasów w tym procesie wzrostu herbaty.

Inne odmiany zielonych herbat (z wyjątkiem herbaty Gyokuro, która również jest uprawiana w cieniu) są uprawiane na wolnym powietrzu i wystawiane na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, co stymuluje fotosyntezę w tym procesie. Fotosynteza przekształca część L-Theaniny w katechiny, rodzaj antyoksydantów, które sprawiają, że herbaty są bardziej cierpkie i mniej słodkie niż ich odpowiedniki uprawiane w cieniu.

Jakie są efekty działania L-Teaniny w herbacie matcha ?

Herbata matcha i L-Teanina są ze sobą ściśle związane. L-Teanina pozwala naszemu organizmowi na wolniejsze wchłanianie naturalnej kofeiny w herbacie matcha, co skutkuje trwałym 3-6-godzinnym okresem energii bez wstrząsów, które mogą wystąpić w przypadku innych napojów zawierających kofeinę. Badania wykazały, że L-Teanina wyzwala również w aktywności mózgu fale alfa (wskaźnik czujności) i stymuluje dopaminę, aby jednocześnie zwiększyć koncentrację i nastrój, a także zmniejszyć stres.

Ile L-Teaniny należy przyjmować ?

Niektóre badania sugerują spożycie około 200 miligramów L-Teaniny dziennie, podczas gdy inne sugerują ograniczenie dziennego spożycia do 50-100 miligramów. Chociaż obecnie nie ma ustalonych wytycznych dotyczących zalecanej ilości spożywania, należy unikać jego nadmiernego spożycia, a w przypadku konkretnych pytań dotyczących wpływu L-Teaniny na organizm i zdrowie, zawsze zaleca się kontakt z lekarzem. Dla porównania, 1 gram herbaty matcha zawiera 19,5 miligramów L-Teaniny, więc filiżanka herbaty matcha (przygotowana z 2 gram) zawiera około 40 miligramów L-Teaniny.

Zachęcam Cię do odwiedzenia naszego sklepu i zakup jednej z naszych herbat matcha: kliknie w ten link.